&feature=youtu.be
Śląscy kontrterroryści otrzymali nowy, wysokiej klasy sprzęt do zadań specjalnych- lekki transporter opancerzony TUR VI/LTO. Wcześniej pojazdy tego typu użytkowane były jedynie przez wyselekcjonowane jednostki wojskowe. TUR jest dostosowany do potrzeb policyjnych komandosów. 12-tonowy 8-osobowy transporter, posiada m.in. opancerzenie, system przeciwpożarowy, zabezpieczenie załogi przez bojowymi środkami trującymi, luki strzelnicze, taran, wyciągarkę i inne wyposażenie, przeznaczone do działań prowadzonych przez jednostki specjalne.
Gdzie diabeł nie może, tam kontrterrorystów pośle
Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji w Katowicach to elitarna formacja, która skupia w swoich szeregach doskonale wyszkolonych i wyposażonych w najwyższej klasy sprzęt policyjnych komandosów, którzy wykonują najtrudniejsze i najbardziej ryzykowne misje. Do głównym zadań policyjnych kontrterrorystów należy przede wszystkim udział w akcjach oraz operacjach anty i kontrterrorystycznych, zatrzymywanie niebezpiecznych, a w szczególności uzbrojonych osób oraz zwalczanie aktów najcięższych kategorii przestępstw.
Z uwagi na trudny i wymagający charakter służby policjantów SPKP, są oni wyposażeni w najlepszy, dobrany do ich potrzeb sprzęt techniczny, uzbrojenie i sprzęt bojowy. Teraz śląscy kontrterroryści dysponują nowym pojazdem „na miarę” najcięższych zadań specjalnych.
Mocny jak Tur
Policjanci z katowickiego Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji otrzymali właśnie specjalistyczny pojazd, przydatny do realizacji zadań specjalnych, związanych m.in. z walką a z terroryzmem. Nowy pojazd śląskich komandosów został zaprojektowany i zbudowany z uwzględnieniem policyjnych potrzeb. TUR VI/LTO jest produkowany przez AMZ Kutno na bazie pojazdu MAN TGM 4x4. Konstrukcja należy do rodziny pojazdów TUR, które w podstawowych wersjach są przeznaczone dla wojska. Wersja VI/LTO została zbudowana z uwzględnieniem specjalnych potrzeb pododdziałów kontrterrorystycznych Policji .
Pojazd, chociaż znajduje się kategorii lekkich transporterów opancerzonych, do lekkich nie należy. Jego masa to rzeczywista to prawie 13, a dopuszczalna masa całkowita 15 ton. Transporter ma ponad 6,5 metra długości i przeszło 2,5 metra szerokości. Pod maską umieszczono czterosuwowy, sześciocylindrowy rzędowy silnik firmy MAN-a o pojemności 6,8 litra i mocy 326 koni mechanicznych. Pojazd jest przygotowany do przewozu 8-osobowej załogi.
W przeciwieństwie do swoich wojskowych odpowiedników, w transporterze TUR VI/LTO wizualnie obniżone zostało zawieszenie transportera, co zabezpiecza policjantów stojących na stopniach przed ostrzałem z boku. Najważniejsze jest jednak jego opancerzenie. Kapsuła pojazdu jest zabezpieczona kuloodpornie na poziomie II według normy STANAG 4569, oraz wyposażona w bezodpryskowe okna i wizjery kuloodporne w tej samej klasie. Kapsuła jest także odporna na granaty ręczne, miny przeciwpiechotne, niewybuchy artyleryjskiej amunicji odłamkowej i inne niewielkie przeciwpiechotne materiały wybuchowe, detonowane w dowolnym miejscu pod pojazdem według normy I STANAG 4569. Odporny na ostrzał jest również przedział silnikowy. Wnętrze kapsuły załogowej pojazdu oraz komora silnika wyposażone zostały w automatyczne układy przeciwpożarowe z jednoczesną możliwością ręcznego sterowania każdym z nich z miejsc dowódcy i kierowcy.
Oprócz ochrony przed wybuchem, ostrzałem i pożarem, załoga transportera jest także zabezpieczona przed bojowymi środkami trującymi, środkami biologicznymi i pyłem promieniotwórczym. Gwarantuje to odpowiedni poziom szczelności kapsuły i możliwość włączenia w razie potrzeby systemu filtracyjnego.
TUR posiada czworo drzwi bocznych i drzwi tylne, które można zablokować w rozwarciu 90 stopni. Grupa szturmowa może być także przewożona w pozycji stojącej, na dostosowanych stopniach bocznych, co umożliwia prowadzenie ognia w trakcie jazdy. Na dachu pojazdu znajduje się właz, którego pokrywę również można zablokować w pozycji 90 stopni. Specjalnie skonstruowane fotele desantowe, po złożeniu mogą służyć jako wygodne podparcia do prowadzenia ognia z wnętrza pojazdu przez trzy luki strzelnicze, usytuowane na bokach oraz z tyłu pojazdu.
Koła transportera mają wkładki masywowe, umożliwiające jazdę na dystansie 40 km z prędkością przynajmniej 40 km/h, po przestrzeleniu lub przebiciu opon i spadku ciśnienia do zera. Umożliwia to skuteczną ewakuację załogi nawet wtedy, gdy koła zostaną przestrzelone. Poza tym TUR VI został wyposażony w wyciągarkę o sile uciągu ponad 9 ton oraz w taran - wzmocniony przedni zderzak, pozwalający na przepchnięcie przeszkody o masie nawet pół tony.
Gotowy na wszystko
TUR VI/LTO został zakupiony za prawie 3 mln złotych w ramach „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020” i przeszedł pomyślnie wymagane badania m.in. balistyczne i trakcyjne w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku.
Opancerzony transporter, odporny na ostrzał, ogień, wybuchy i bojowe środki chemiczne, wraz z załogą składającą się z grupy doskonale wyszkolonych i uzbrojonych policyjnych komandosów, to połączenie, któremu niestraszne są nawet najbardziej wymagające i niebezpieczne wyzwania.
Oto TUR - nowy super wóz policyjnych kontrterrorysów [WIDEO, ZDJĘCIA]
- 20.10.2020 17:00
Napisz komentarz
Komentarze